Telefon: 338485556

STATUT PRZEDSZKOLA


STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W RUDZACH

TEKST UJEDNOLICONY

uchwała Rady Pedagogicznej z dnia 25 stycznia 2024 r.

 Tekst jednolity uchwalony na Radzie Pedagogicznej w dniu 1 września 2020 roku Podstawa prawna :
 Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRAWO OŚWIATOWE ( Dz. U. Z 2017 r. poz.59),
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ PRAWO OŚWIATOWE ( DZ.U z 2017 r. poz. 60),
3.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
4. Konwencja Praw Dziecka przyjęta przez zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. ( Dz. U. Z 1991 r.Nr 120,poz.526 ze zm.),
5. Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli z dnia 17 marca 2017 r. ( Dz. U. Z 2017 r., poz. 649),
6.Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstaw programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego ( Dz. U. Z 2017 r. poz. 356),
7.Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej, opiekuńczej oraz rodzajów dokumentacji ( Dz. U. Z 2017 r., poz. 1646),
8. Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. Z 2015 r., poz. 1113 ze zm. 28.08.2017 r., poz. 1652),
9. Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. Z 2017 r. poz. 1578),
10. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Z 2017 r. poz. 1591),
11. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. Z 2017 r. poz. 1616),
12. Rozporządzenie MEN z dnia 17 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach ( Dz. U. Z 1992 r. nr 36, poz. 155 ze zm.),

ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1


1. Nazwa przedszkola brzmi: Publiczne Przedszkole w Rudzach.
2. Przedszkole posługuje się pieczęcią : Publiczne Przedszkole w Rudzach Rudze, ul. Dworska 10 32-640 Zator NIP : 549-20-60-908 REGON: 070041220 tel. 33 848 55 56
3. Lokalizacja przedszkola:
1) siedzibą przedszkola jest budynek Domu Ludowego w Rudzach przy ulicy Dworskiej 10
w którym funkcjonują 2 oddziały przedszkolne:
a) oddział dla dzieci 3,4 – letnich,
b) oddział dla dzieci 5,6 – letnich
4. Organem prowadzącym przedszkole jest Urząd Miejski w Zatorze
5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.

§ 2


1.Publiczne Przedszkole w Rudzach , zwane dalej Przedszkolem jest jednostką publiczną, która prowadzi :
1) bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
4) realizuje programy nauczania, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2. Dzienny czas pracy Przedszkola wynosi 9 godzin.
3. Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 16.00

ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 3


1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające
w szczególności z podstawy wychowania przedszkolnego.
2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
3. W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
 i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania,
 z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków
oraz zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
 i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowanie między innymi z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, muzyki, ubioru, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczna, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców , realizowanych treści wychowawczych
o nowe zagadnienia wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
16) organizowanie zajęć- zgodnie z potrzebami- umożliwiającymi dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur,
4. Przedszkole realizuje zadania i cele poprzez:
1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
4) stosowanie otwartych form pracy dydaktyczno- wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych ( jeśli zostanie zapisane dziecko z niepełnosprawnością), stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub lekarza, odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
5)pomoc psychologiczno-pedagogiczną – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka:
a)indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych
b)stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy,
c)prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza.
5. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, wspólnie z rodzicami uzgadnia kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
3) promuje ochronę zdrowia
6. Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
7. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego
8. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
1) bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
2) zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek będący odrębnym dokumentem,
3) zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i woźnej oddziałowej, które są odpowiedzialne za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego,
4) zatrudnianie w grupie 3-latków pomocy nauczyciela,
5) stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
6) stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
9. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Rodzice mogą zmienić osobę upoważnioną (pisemne upoważnienie według wzoru ustalonego przez dyrektora przedszkola) na inną w każdym czasie. Dziecka nie wydaje się z przedszkola osobom wskazującym na użycie alkoholu lub innych środków odurzających. Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielowi.
10. Rodzice lub pełnoletnia osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica lub pełnoletnią upoważnioną osobę).


§ 4


1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno -pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.
3. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści
w szczególności psycholog, pedagog, pedagog specjalny i logopeda.
4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem w formie:
1) zajęć specjalistycznych ; korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych , innych zajęć
o charakterze terapeutycznych,
2) zajęć rozwijających uzdolnienia.
3) korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
 i nieodpłatne.
4) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy
 z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Oświęcimiu.
5. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli w przedszkolu zapewnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Oświęcimiu.

ROZDZIAŁ III ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 5


1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
2. Kompetencje Dyrektora:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników administracyjno – obsługowych
3) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli,
4) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5) przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
6) wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa,
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i odpowiada za ich prawidłowe wykorzystanie,
8) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
 i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
9) organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
3. Zadania Dyrektora:
1) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego i przedstawienie go radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego na który został opracowany,
2) przygotowanie arkusz organizacyjny przedszkola i przedstawienie go do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej, organizacji związkowej oraz zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
3) prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
4) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
5) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego,
6) przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola,
7) co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów takich jak plac zabaw i boisko, a także bezpiecznych
 i higienicznych warunków w pomieszczeniach zajmowanych przez przedszkole oraz określenie kierunków ich poprawy,
8) ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców
9) współpraca z Radą Pedagogiczną i pracownikami przedszkola, Radą Rodziców, rodzicami, Radą Sołecką wsi Rudze , organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi
 i kontrolującymi,
10) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
11) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
12) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
13) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
14) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
15) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli
 w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
16) dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
4. Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych :
1) wykonuje uchwały Rady Miejskiej w Zatorze w zakresie działalności przedszkola,
2) współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom,
3) organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
4) wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych.
5. Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze 15 godzin tygodniowo zgodnie
z uchwałą Rady Miejskiej w Zatorze.
6. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest:
1) zawiadomić dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu,
2)   prowadzić rejestr dzieci 6 letnich i rejestr zaświadczeń wydawanych rodzicom tych dzieci,
3) kontrolować systematyczność uczęszczania 6 latka  na zajęcia w przedszkolu.

§ 6


1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscypracownicy pedagogiczni zatrudnieni w przedszkolu, a jej przewodniczącym jest dyrektor,
3. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane według planu rocznego
4. Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów.
5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.  Uchwały rady pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w przedszkolu, lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
6. Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do zachowania tajemnicy i nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
7. Informacje bezpośrednio dotyczące dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom ( prawnym opiekunom).
8. Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej wynikające z ustawy – Prawo oświatowe to:
1) zatwierdzenie planów pracy przedszkola,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów,
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
5) uchwalenie statutu przedszkola lub jego zmian i uchwalenie go.
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
9. Rada pedagogiczna w szczególności opiniuje:
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy plan zajęć i rozkład zajęć dodatkowych, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów uwzględniając potrzeby
 i zainteresowania dzieci,
2) projekt planu finansowego,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
4) propozycje dyrektora dotyczące przydziału prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
10. Przedstawiciele Rady Pedagogicznej ( zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia radzie Pedagogicznej.
11. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
 z przepisami prawa.
12. Rada Pedagogiczna może występować z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole – Urzędu Miejskiego w Zatorze – o odwołanie z funkcji dyrektora.
13. Rada Pedagogiczna wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
}14. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady tj.: przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny, pracownik służby zdrowia i inni.
Są oni zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 7


1. Rada Rodziców Publicznego Przedszkola w Rudzach jest organem kolegialnym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, wybrana w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.
2. Rada Rodziców działa w oparciu o regulamin, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem,
3. Rada Rodziców może występować do dyrektora przedszkola oraz Rady Pedagogicznej , organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny”
 z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
3) opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania.
5. Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
6. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.

§ 8


1. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stwarzanie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu jakości placówki.
2. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji. Pomiędzy dyrektorem przedszkola, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców obowiązują zasady współdziałania:
1) wspólne organizowanie pracy przedszkola ( wycieczki, uroczystości, spotkania),
2) wzajemne informowanie się o podjętych działaniach i decyzjach,
3) wzbogacanie placówki w zabawki i pomoce dydaktyczne.
4. Organy przedszkola rozwiązują spory oraz sytuacje konfliktowe w przedszkolu z udziałem zainteresowanych stron, bez angażowania osób z zewnątrz.
5.  Wszelkie spory między organami rozstrzyga dyrektor placówki poprzez:
1) wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron,
2) podejmowanie próby wyjaśnienia istoty nieporozumienia,
3) mediacje,
4) umożliwienie stronom spotkania się.

ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

§ 9


1. Przedszkole jest jednostką nieferyjną. Funkcjonuje od poniedziałku do piątku przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych z Organem Prowadzącym na podstawie odrębnych przepisów.
2. W przypadku zawieszenia zajęć w przedszkolu Dyrektor (za zgodą organu prowadzącego przedszkole) organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
3. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej lub dziennika elektronicznego) o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu.
4. Rodzice krótko informują nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
5. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
1) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania
 i internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
3) ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
4) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
5) przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
6) koordynuje współpracę nauczycieli z  rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
6. Dyrektor przedszkola określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia, są one odrębnymi dokumentami.
7. W tym czasie nauczyciele:1) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,2) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
3) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
4) inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
5) realizują konsultacje z rodzicami,
6) przekazują rodzicom ustalone przez dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.
8. W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
1) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
2) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
9. W okresie zawieszenia zajęć przedszkola czynności jego organów (Rady pedagogicznej, Rady rodziców) są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).

§ 10


1.Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
 w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań , uzdolnień.
2. Czas pracy Przedszkola, liczbę oddziałów oraz liczbę dzieci w oddziałach określa arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny
3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 dzieci.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację wychowania przedszkolnego w oddziale łączonym. Decyzję o łączeniu oddziałów podejmuje Dyrektor.

§ 11


1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu
w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego, a także roczny plan pracy.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone z całą grupą, w zespole dzieci i indywidualnie.
3. Przedszkole na wniosek rodziców dzieci organizuje zajęcia dodatkowe. W przedszkolu mogą być następujące zajęcia dodatkowe:
1) religia,
2) język angielski,
3) plastyczne,
4) taneczno- rytmiczne,
5) teatralne
4. Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci
 i wynosi:
1) dla dzieci 3-,4-letnich – około 15 – 20 minut
2) dla dzieci 5-,6-letnich – około 25 – 30 minut.

§ 12


1. Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka.
2. Ramowy rozkład dnia obejmuje:
1) dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, dostosowany do potrzeb rodziców,
2) pory posiłków w każdym dniu.
3. Godziny realizacji podstawy programowej trwają od 8.00 do 13.00
4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
 i zainteresowań dzieci.
5. Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.

§ 13


1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczony do użytku przez Dyrektora program wychowania przedszkolnego.
2. Nauczyciele mogą w swojej pracy wychowawczo- dydaktyczno – opiekuńczej wykorzystywać programy własne, dopuszczone przez Dyrektora.
3. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin w czasie dziennej pracy przedszkola.
4. Na życzenie rodziców przedszkole może organizować naukę religii. Zasady organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.
5. Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut.
6. Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się na sali zajęć lub poza terenem przedszkola, ponadto:
1) rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców,
2) zajęcia finansowane są w całości przez organ prowadzący.
7. W zależności od potrzeb przedszkole w porozumieniu z organem prowadzącym  może organizować zajęcia:
1) zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju,
2) zajęcia rewalidacji indywidualnej,
3) zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, porady i konsultacje, zajęcia rozwijające uzdolnienia.
8. Organizacja i prowadzenie tych zajęć odbywać się będzie na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.

§ 14


1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
1) dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9 godzin; przedszkole jest czynne w godzinach od 7.00 do 16.00, w tym bezpłatnych 5 godzin dziennie, podczas których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego,
2) czas pracy przedszkola w roku szkolnym trwa od 1 września do 31 sierpnia roku następnego,
3) przerwa wakacyjna trwa od 1 do 31 lipca lub od 1 do 31 sierpnia każdego roku w zależności od terminu dyżuru wakacyjnego, ustalanego w uzgodnieniu z dyrektorami przedszkola w Zatorze, Graboszycach i Podolszu oraz za zgodą Burmistrza Zatora.
4) Przerwa wakacyjna wykorzystywana jest na urlopy wypoczynkowe.
2. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała Rady Miejskiej w Zatorze. Wysokość opłaty za świadczenie z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej
w Zatorze. Miesięczna wysokość opłaty ustalana jest na podstawie stawki godzinowej oraz liczby godzin pobytu dziecka ponad czas realizacji podstawy programowej, deklarowanej przez rodziców w oświadczeniu o planowanym pobycie dziecka w przedszkolu , stanowiącym załącznik do Wniosku zapisu dziecka do przedszkola .
3. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dzieci. Wysokość stawki żywieniowej ustala intendent na podstawie obowiązujących cen rynkowych na towary spożywcze, a rodzice dzieci akceptują ją na zebraniu ogólnym w głosowaniu jawnym,
1) dzienna stawka żywieniowa uwzględnia normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym,
2) z tytułu nieobecności dziecka następuje zwrot kosztów w wysokości dziennej stawi żywieniowej,
3) dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać z następujących posiłków: śniadanie, obiad, podwieczorek.
4. Rodzice dzieci korzystających z posiłków zobowiązani są do uiszczania opłat  za usługi świadczone przez przedszkole do 10 dnia każdego miesiąca.
6. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dziecko 6- letnie objęte jest bezpłatnym nauczaniem w ramach obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
7. Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole jest Dyrektor przedszkola zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Miejskiej
 w Zatorze, a wnioskującym rodzice dziecka przedszkolnego.
8. W przedszkolu prowadzi się elektroniczną ewidencję pobytu dziecka w placówce

§ 15


1. Do realizacji zadań i celów statutowych przedszkole wykorzystuje:
1) 2 sale zajęć,
2) szatnię dla dzieci,
3) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze,
4) kuchnię z niezbędnym wyposażeniem,
5) zaplecze sanitarne,
6) plac zabaw,
7) salę do zajęć ze specjalistami
2. Odpowiedzialnym za stan i wyposażenie w/w pomieszczeń jest Dyrektor, który składa tę odpowiedzialność na poszczególnych nauczycieli oraz pracowników administracyjno- obsługowych.

ROZDZIAŁ V NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 16


1. Publiczne Przedszkole w Rudzach zatrudnia nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników niepedagogicznych określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks Pracy.
3. Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
4. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
1) sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
3) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
4) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego porządku,
5) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,
6) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie mienia,
7) przestrzeganie zasad współżycia społecznego.

§ 17


1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, dbanie o ich bezpieczeństwo i troskę o ich zdrowie, poszanowanie godności osobistej dziecka.
2. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo- dydaktyczno- opiekuńczą z wychowankami w powierzonym oddziale i w wymiarze godzin przydzielonych w projekcie organizacyjnym na dany rok szkolny, zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonym przez dyrektora na wniosek nauczyciela lub nauczycieli programem wychowania przedszkolnego,
3. Nauczyciel współpracuje z rodzicami dzieci oraz instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
4. Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5 -dniowy tydzień pracy.
5. Nauczyciel wykonujący zajęcia wychowawczo – dydaktyczne lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy.
6. Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
7. Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują:
1) współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści,
2) współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań,
3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo- edukacyjnej.
8. Inne zadania nauczycieli:
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
2) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka,
3) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych,
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz dokumentowanie tych obserwacji.
5) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w I klasie szkoły podstawowej,
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno- pedagogiczną, zdrowotną i inną,
7) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
8) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
9) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci
10) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju między innymi przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice,
11) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12) realizacja zaleceń dyrektora i uprawnionych osób kontrolujących,
13) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej,
14) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
15) poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
16) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo- dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
17) przestrzeganie regulaminu rady Pedagogicznej,
18) współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych,
19) otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymanie kontaktu z ich rodzicami
 w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
c) włączenie ich w działalność przedszkola,
20) prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującym programem nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy,
21) szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw,
22) realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora przedszkola, a wynikających
z bieżącej działalności placówki.
10. W przedszkolu działa zespół nauczycieli ds. nowelizacji statutu, którego zadaniem jest:
1) monitorowanie zmian w prawie oświatowym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przepisy wskazujące konieczność zmiany statutu,
2) przygotowanie projektu zmian w statucie.

§ 18


1. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
3. Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku gdy:
1) sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do Dyrektora,
2) Rada Rodziców danego oddziału zwróci się do Dyrektora z pisemnym wnioskiem o zmianę wychowawcy, wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców ( połowa rodziców + 1), a Dyrektor po przeprowadzeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego podejmie decyzję w sprawie rozpatrzenia wniosku.

§ 19


1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Nauczyciele:
1) zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka,
2) udzielają rodzicom porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
3) organizują pomoc psychologiczno- pedagogiczną,
4) uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
2. Nauczyciel przygotowuje na piśmie:
1) plany pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej na każdy miesiąc
z jednotygodniowym wyprzedzeniem,
2) dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności.
3) Sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo – edukacyjnych dwa razy w roku szkolnym,
4) scenariusze zajęć edukacyjnych dla potrzeb zajęć otwartych i koleżeńskich.
3. Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną dzieci, mając na celu poznanie i zabezpieczenie ich potrzeb rozwojowych poprzez:
1) kartę pracy indywidualnej ,
2) kartę obserwacji rozwoju dziecka, diagnozę dziecka realizującego roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego,
3) wywiad z rodzicem i dzieckiem.
4. Nauczyciele współpracują z instytucjami świadczącymi pomoc materialną, psychologiczno- pedagogiczną m.in. z :
1) Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczną w Oświęcimiu,
2) Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Zatorze.
5. Ustala się następujące formy współdziałania nauczycieli z rodzicami oraz ich częstotliwość:
1) w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego rodzice zostają zapoznani ze statutem przedszkola, programem wychowania przedszkolnego, planem pracy przedszkola, regulaminami obowiązującymi w przedszkolu,
2) w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci w formie pisemnej informacji zawierającej opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji działań wspomagających,
3) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka.

§ 19a


1. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Do zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:1) współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci,
w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo
w życiu przedszkola,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka
 i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
 i edukacyjnych wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom;
5) współpraca w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności od potrzeb,
z innymi podmiotami funkcjonującymi na tym polu;6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego.
3. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców
w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
2) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci,
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 20


1. W przedszkolu zatrudnia się na podstawie umowy o pracę następujących pracowników samorządowych :
1) intendentka,
2) kucharka,
3) woźna,
4) pomoc nauczyciela
2. Do podstawowych obowiązków pracowników samorządowych należy:
1) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
2) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z dziećmi, rodzicami,
z zwierzchnikiem i współpracownikami,
3) zachowanie się zgodnością w miejscu pracy i poza nią,
4) sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego,
3. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.

ROZDZIAŁ VI WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE

§ 21


1. Rodzice mają prawo do :
1) udziału w różnych formach spotkań, w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych , warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych
 i środowiskowych zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości,
2) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych,
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
4) konsultacji indywidualnych z wychowawcą,
5) wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczyciela
i przedszkola.
6) uzyskania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
7) zorganizowanejpomocy psychologiczno- pedagogiczną i innej specjalistycznej.
2. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie statutu przedszkola,
2) współpracowanie z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych rodziny i przedszkola,
3) przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych – jedzenie higiena, toaleta,
4) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i rady Rodziców,
5) zapewnienie dziecku niezbędnych przyborów , przedmiotów i pomocy,
6) terminowe uiszczanie odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole,
7) informowanie Dyrektora i nauczycieli o problemach zdrowotnych dziecka i lekach podawanych rano przed przyjściem do przedszkola,
8) odbieranie dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola,
9) przyprowadzanie zdrowego dziecka i odbieranie go z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo,
10) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie
11) niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu,
12) umożliwianie wykonania prac i zadań zdalnie przez dziecko i umieszczenie jej rezultatów jako załącznik e-maila, zdjęcia na grupie zamkniętej na portalu Facebook, czy aplikację Messenger, co ułatwi nauczycielowi monitorowanie wykonanych zadań.
3. W przypadku posługiwania się w przedszkolu dziennikiem elektronicznym staje się on programem do wymiany informacji pomiędzy pracownikami przedszkola a rodzicami dzieci.4. Rodzice dziecka podlegającego rocznemu obowiązkowi przedszkolnemu są obowiązani także do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
5. Informację o stwierdzonych w przedszkolu podejrzeniach o stosowaniu w domu rodzinnym przemocy wobec dziecka Dyrektor przekazuje odpowiednim instytucjom zewnętrznym.

§ 22


1. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego
w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata do końca roku szkolnego w roku
kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.
2. Dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane odbyć w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego
w tym roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 6 lat.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
 a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej ochronę przed przemocą,
2) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu,
5) sprawiedliwej , obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym,
6) pomocy w przypadku trudności rozwojowych,
7) akceptacji takim jakim jest,
8) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
9) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
10) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych oraz otrzymywania w tym pomocy,
11) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
12) możliwości zwrócenia się o pomoc do wszystkich pracowników przedszkola.
4. Wychowanek przedszkola zobowiązany jest do przestrzegania umów społecznych obowiązujących w przedszkolu, a dotyczących:
1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych oraz w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości,
2) przestrzegania zasad kulturalnego współżycia z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
3) szanowania kolegów i wytworów ich pracy,
4) szanowania sprzętu i zabawek znajdujących się w przedszkolu,
5) przestrzegania ustalonych zasad, zwłaszcza bezpieczeństwa,
6) nie oddalania się od grupy bez wiedzy nauczycielki,
7) słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela,
8) sygnalizowania złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych,
9) dbanie o własne dobro oraz ład i porządek w przedszkolu.
5. Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone:
1) ustną pochwałą nauczyciela,
2) pochwałą do rodziców,
3) nagrodą rzeczową ( naklejka, ),
4) pochwałą dyrektora ( dyplom).
6. Dziecko może zostać ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad
w przedszkolu:
1) rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania,
2) odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń jakie stwarza sobie i innym dzieciom,
3) odsunięcie na krótką chwilę od zabawy w celu przemyślenia swojego zachowania,
4) powtarzanie poprawnego zachowania.
7. W przedszkolu bezwzględnie zakazuje się stosowania wszelkich form kar fizycznych.
8. W przypadku naruszenia praw dziecka przez nauczycieli lub pracowników     niepedagogicznych przedszkola rodzice mogą złożyć, w formie pisemnej z uzasadnieniem, skargę do Dyrektora przedszkola .
Dyrektor rozpatruje skargę w terminie do 14 dni i informuje pisemnie skarżących o rozstrzygnięciu.

§ 23


1. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka
z listy przedszkolaków w następujących przypadkach:
1) ciągłej i nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu przez okres co najmniej 30 dni,
2) stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu
 i innych dzieci oraz braku współpracy z rodzicami, pomimo zastosowania przyjętego
 w przedszkolu trybu postępowania.
2. Przyjęty w przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
1) indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę w formie zajęć indywidualnych i grupowych,
2) konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna,
3) konsultacje i terapia rodzinna w specjalistycznych instytucjach,
4) rozmowa z dyrektorem.
3. Skreślenia dziecka z listy wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje Dyrektor, stosując poniższą procedurę:
1) wysłanie do rodziców lub doręczenie za potwierdzeniem odbioru pisma informującego
o naruszeniu zapisów statutu ,
2) ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa – negocjacje Dyrektora z rodzicami,
3) zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii zewnętrznych instytucji takich jak Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zatorze, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Oświęcimiu,
4) przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów statutu
 i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka,
5) podjecie uchwały przez Radę Pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków,
6) rozwiązanie umowy cywilno- prawnej o świadczenie usług.
4. Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
5. Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Burmistrza Zatora.
6. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, wychowanek ma prawo do edukacji przedszkolnej na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa z uwzględnieniem zaleceń Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.

ROZDZIAŁ VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 24


1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków przedszkolnej społeczności : dyrektora, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, rodziców oraz dzieci.
2. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami
3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 § 25



1. Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej odczytując zebranym cały jego tekst.
2. Każdy z członków Rady Pedagogicznej ma prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu.
3. Z treścią statutu można zapoznać się na stronie internetowej przedszkola lub kancelarii Dyrektora przedszkola.

§ 26


1. z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc Statut Publicznego Przedszkola
w Rudzach z dnia 27 listopada 2017 r.
2. Statut Publicznego Przedszkola w Rudzach w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 r.
3. Statut Publicznego Przedszkola w Rudzach w powyższym brzmieniu wchodzi w życie
 z dniem 25 stycznia 2024 r.


Przewodniczący Rady Pedagogicznej Dyrektor Publicznego Przedszkola w Rudzach